سایت تفریحی آموزشی دکتر تقویمی

سایت تفریحی آموزشی دکتر تقویمی

سایت تفریحی آموزشی دکتر تقویمی

سایت تفریحی آموزشی دکتر تقویمی

سایت تفریحی آموزشی دکتر تقویمی

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

دستان یکدیگر را

سه شنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۴۵ ق.ظ

یکی از مقصدهای سفر خارجی برای ایرانیان که این برای مدتی است بسیار مورد اقبال و توجه قرار گرفته است، کشور گرجستان است. خیلی از کسانی که به این کشور سفر کرده اند می گویند که مردم گرجستان بسیار مهمان نواز هستند. البته این تنها گفته ی دیگران نیست بلکه مردم این کشور در جهان به این صفت در کل مشهور هستند. دیر یا زود ممکن است که این کشور مسیر شما برای سفر باشد پس پیشنهاد می کنیم تا با ما در الی گشت و در ادامه با ما در بررسی فرهنگ مردم در گرجستان همراه باشید.

همه ی آداب و روسوم در گرجستان ترکیبی از سنت های قدیمی در این کشور است. استفاده از رنگ هایی با تناژ گرم و تند مثل قرمز و نارنجی، دیوارهای سنگی، خیابان های سنگ فرش شده و خیلی چیزهای دیگری که ما هر کجا که آن ها را ببینیم ما را به یاد کشور گرجستان می اندازند. از آن جایی که کشور گرجستان دارای قدمت بسیار زیادی است، طبیعتا فرهنگ مردم در گرجستان نیز غنی و ریشه دار است. در گرجستان برای اولین بار شخصی به نام واختانگ اول، شهر تفلیس را در قرن ۵ پس از میلاد به عنوان پایتخت تعیین کرد و از همان زمان به بعد، کشوری خاص به نام گرجستان پدید آمد.

در حال حاضر، در این کشور بیش از ۱ قوم یعنی اقلیت هایی همچون اقلیت های آذری، ارمنی و روسی هم زندگی می کنند. از لحاظ گویش و زبان، در این کشور مردم اکثرا به زبان گرجی صحبت می کنند اما ۳ زبان روسی، ترکی آذری و ارمنی هم در بین گویش هایشان رواج دارد. البته باید این را بدانید که زبان اصلی و رسمی مردم این کشور، زبان گرجی است.از نظر دین و مذهب مردم گرجستان اکثرا مسیحی ارتدکس هستند ولی در بین آن ها مسلمانان و دیگر ادیان نیز زندگی می کنند. مردم گرجستان به قدری فرهنگ و آداب جالبی دارند که می توان اصلا درباره ی آن ها یک کتاب قطور و حجیم نوشت.

در این متن بالاتر هم اشاره کرده بودیم که مردم گرجی عمده ی شهرتشان به خاطر مهان نوازی است. آن ها در واقع مهمان خود را هدیه ی خدا و همچنین برکت بیشتری برای منازل خود می دانند. از نظر آن ها اصلا مهم نیست که این مهمان چه شخصی است. هر کسی که در خانه ی آن ها را بزند و قصد مهمان شدن بر خانه ی آن ها را داشته باشد، چه آشنا باشد و اصلا چه یک گردشگر غریبه؛ چنان با او شایسته رفتار می کنند که گویی عزیزترین شخص زندگیشان به مهمانی آنان آمده است. اگر به گرجستان سفر کردید و با اهالی شهری که در آن اقامت می کنید وارد ارتباط شدید این را بدانید که احتمالش بسیار زیاد است که آن ها شما را برای صرف غذا و یا عصرانه ای به خانه‌ های خود دعوت کنند! پیشنهاد می کنیم که اگر به شناختی نسبی از آن ها رسیده اید و همچنین اگر که موقعیتش را دارید، دعوتشان را رد نکنید و مصاحبت با آن ها را بپذیرید. برای تشکر از آن ها هم اگر یک شاخه گل در دستتان بگیرید، برایشان ارزشمند است.

اگر یک فرد گرجی شما را به جایی دعوت کرد، امکان ندارد که اجازه دهد تا شما به حساب خودتان پولی را خرج کنید و حتی صحبت در مورد آن باعث شرمندگی طرف مقابل گرجی شما می ‌شود. یادتان باشد که فرهنگ مردم در گرجستان این گونه حکم می کند که سن، مقام و قدرت برای افراد احترام می‌ آورد و به همین دلیل مردم در سنین پایین تر چه غریبه باشند و چه آشنا، احترام بسیاری برای افراد مسن قائل هستند.

در این میان هم در هر خانواده ی گرجی این انتظار می رود که فردی همچون بزرگ فامیل با سن بالا در راس فامیل و خانواده های آنان قرار بگیرد تا در مواقع حساس وظیفه ی خطیر تصمیم گیری را بر عهده بگیرد. در گرجستان تنها اعضای صمیمی منزل و دوستان بسیار صمیمی تر همدگیر را با اسم کوچک صدا می کنند و برای بزرگ تر ها و یا افرادی که تازه با آن ها آشنا شده از لفظ های محترمانه ای همچون باتونو برای آقا و کالباتونو برای خانم ها استفاده می کنند.

در برخورد با مردم گرجستان این را خواهید دید که مردم در صحبت کردن آن قدر هیجان دارند که بدون آن که بدانند، صدایشان بالا می رود و با دستشان صحبت می کنند و هیجان بسیاری را در طول صحبت کردنشان به اطرافیان خود می دهند.

در فرهنگ مردم گرجستان اصولا بانوان دارای شان و منزلت بسیار بالایی هستند و به آن ها در هر سنی که باشند و هر جایگاهی که داشته باشند بسیار احترام گذاشته می شود. اهمیت زنان دراین جامعه به قدری بالاست که حتی اگر تحصیلاتشان به درجات عالیه هم برسد می توانند از بسیاری از مردان نیز بیشتر حقوق بگیرند. فرهنگ مردم در گرجستان را در زمینه ی غذاهای سنتی آن ها و نوع غذا خوردن آن ها ادامه می دهیم. از آن جایی که عضو جدایی ناپذیر زندگی فرهنگی مردم گرجستان، مهمان نوازی آنان است به همین خاطر بیشتر آنان مهمانان خود را بر اساس صرف غذا و یا عصرانه به خانه های خود دعوت می نمایند.

باز هم تاکید می کنیم که اگر موقعیتش را دارید، ترجیحاً دعوت آن ها را رد نکنید. به عنوان کادو هم می ‌توانید خوراکی و یا شکلات به منزل آن‌ ها ببرید. در واقع گرجی ها صرف غذا دور هم را فرصتی برای بودن در کنار هم و صحبت از هر دری می دانند.

یکی از اولین کلیشه هایی درباره ی واژه ی فرهنگ هر ملت در ذهن همه نقش می بنند، لباس های سنتی آن کشور است. درباره ی لباس در فرهنگ مردم گرجستان باید بگوییم که آنها به لباس هایشان به چشم یکی از غرورهای ملی خود نگاه می کنند. لباس سنتی آنان که چوخا نام دارد، اولین سوغات یپیشنهادی هر گرجستانی به دوست خارجیش است! این لباس به قدری برای گرجی ها اهمیت دارد که مردانشان در مراسم های رسمی و عروسی ها حتما این لباس را بر تن می کنند. چوخا کتی پشمی با یقه ای بلند است که به همراه کلاهی از جنس خز که بر روی آن تزئیناتی از گلوله و خنجرهای سنتی و کوچک بر روی آن ها قرار گرفته است، پوشیده می شود. زنان گرجی هم لباس و آرایش سنتی مخصوص به خودد را دارند. البته این لباس ها با پیشرفت نسل ها دچار تغییراتی شده اند و جوان پسندتر گشته اند.

همه ی گرجی ها در زمانی که به هم می رسند ضمن سلام و احوال پرسی بدون استثنا دستان یکدیگر را به گرمی فشار می دهند.

آن ها دیگر پس از ملاقات اول و زمانی که دیگر با طرف آشنا شده اند، روی گونه ی طرف مقابلشان را نیز می بوسند. یادتان باشد که مردم گرجستان به راحتی احساسات خود را ابراز می ‌کنند و آن را از کسی پنهان نمی کنند پس در سفرتان به گرجستان از دیدن خشم یا اوج ناراحتی آن‌ ها تعجب نکنید. این موضوع حتی در هنگام صحبت کردن نیز بسیار مشهود است. به طور کلی مردم عاشق برقراری ارتباط هستند و در نتیجه می‌ توانید با آن ها اوقات خوشی داشته باشید. اگر قصد دارید تا با گرجستانی ها وارد رابطه ی کاری شوید به یاد داشته باشید که آن ها زیاد در گیر و دار سنت ها نیستند و به دست دادن تنها اکتفا می کنند. اما به یاد داشته باشید که کسی که جایگاه بالاتری دارد باید اول اقدام به دست دادن کند. هنگام صحبت هم باید حتما تماس چشمی داشته باشید. اگر به شهرهای کوچک تر و سنتی تر گرجستان سفر می کنید این را به یاد داشته باشید که هر کسی که کنار شما قرار بگیرد حتی اگر نشناستدتان، به گرمی با شما احوال پرسی می کنند. فرهنگ مردم در گرجستان در زمینه ی ازدواج نیز جالب است. در زمینه ی امر ازدواج گرجستانی ها اصلا خود را دچار زحمت و مشکل نمی کنند. مراسم های ازدواج آنان بسیار ساده و آسان است. آن ها پس از به جای آوردن رسمی و قانونی ازدواج، مهمانی ساده اما بسیار بزرگ را با جمعی از دوستان و خانواده های خود برگزار می کنند که بسیار زیبا و جالب است.


  • علی مرادی

دهکده کوهستانی جبل الطارق

يكشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۵:۴۷ ق.ظ

گرانادا شهری با تاریخ طولانی که قدمت جاذبه های تاریخی اش به هزاران سال قبل برمی گردد. در گوشه گوشه شهر آثاری از موروهای مسلمان را می بینید که روزگاری در این شهر حکومت می کردند و حتی هنوز هم می شود ردپایی از فرهنگ آن ها را در اینجا پیدا کرد.

جاذبه هایی که باید در شهر گراندا بازدید کنید:

کلیسای جامع گرانادا، کاخ الحمراء، عبادتگاه سن جرونیمو، باغ های کارمن دلوس مارتیرز، ژنرالیف تا جنّه العریف، کاخ چارلز پنجم

شهر گرندا


شهر مالاگا | Malaga

مالاگا شهری تاریخی و زیبا در کشور اسپانیا است که تنها ۳۹۵ کیلومتر وسعت دارد. این شهر با توجه به مساحت نسبتا کمی که دارد اما دنیایی از شگفتی ها و بناهای اسرارآمیزی است که گردشگران را مجاب به سفر به این شهر جذاب می کند. این شهر بندرگاهی بسیار کهن در منطقه ی مدیترانه است که در قرن هشتم پیش از میلاد مسیح نیز پایه گذاری شد.

برای اقامت در شهر مالاگا باید بگیم که خیالتان بابت همه چیز راحت باشد چرا که در این شهر می توانید هتل های ارزان قیمت و همینطور باکیفیت را پیدا کنید. سالانه میلیون ها گردشگر از سراسر جهان برای بازدید از جاذبه های تاریخی که در این شهر وجود دارد به سمت آن گسیل می شود و همین خود دلیلی است که خیالتان بابت امکانات رفاهی در هتل های این شهر راحت باشد.

در سفر به مالاگا بازدید از جاذبه های زیر را فراموش نکنید:

باغ های گیاه شناسی، کلیسای جامع مالاگا، کلیسای بانوی پیروزی ما، مرکز هنر معاصر

شهر مالاگا


دهکده کوهستانی جبل الطارق | Gibraltar

خوب در ادامه سفر به جنوب اسپانیا منطقه ی دیگری هم به نام جبل الطارق وجود دارد که برای ماجراجویان منطقه ای بسیار جذاب محسوب می شود. دهکده ای که در سواحل جنوبی اسپانیا قرار دارد. کوه طارق در بخش ساحلی خود به تنگه جبل ‌طارق متصل است، این تنگه دریای مدیترانه را به اقیانوس اطلس وصل می ‌کند و در دو سوی آن مراکش و اسپانیا قرار دارند.

در دهکده ی کوهستان جبل الطارق جاذبه های زیر را فراموش نکنید:

صخره جبل الطارق، غار سنت مایکل، خلیج کاتالان، بازدید از محل اتصال به اروپا، کلیسای اسکاتلند

شهر جبل الطارق


شهر سویلا | Sevilla

سویل یا سویا چهارمین شهر بزرگ کشور اسپانیا است و می توان آن را مهد هنر و فرهنگ این کشور محسوب کرد. جاذبه های تاریخی و معماری های بی نظیری در این شهر وجود دارد و در پیچ و خم خیابان های این شهر می توانید از انواع مراکز فرهنگی و کلیساهای مشهور جهان دیدن فرمایید و لذت کافی را از سفرتان به این شهر اسپانیایی لذت ببرید.

توجه داشته باشید که برای اقامت در این شهر دستتان برای انتخاب هتل ها و هاستل های زیادی باز است.

جاذبه های دیدنی در شهر سویل اسپانیا:

کلیسای جامع سویل، پلازا د اسپانا، باریو سانتا کروز، برج تور گیرالدا، متروپل پارازول


  • علی مرادی

پانگولین | The pangolin

شنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۳:۴۸ ق.ظ

در دنیا عجایب بسیاری وجود دارد و مردم جهان با دیدن این عجایب می توانند به قدرت طبیعت و خداوند پی ببرند. بسیاری از حیوانات عجیبی که در دنیا دیده شده اند یا عجیب ترین حیوانات جهان آنچنان متفاوت و تعجب برانگیز هستند که هر انسانی را به سمت خود می کشانند. پخش شدن تصاویر و فیلم هایی از این حیوانات در شبکه های مجازی و اجتماعی همچنان وایرال می شود و بازدید فراوان دارند. با این حال، چگونه حیوانات عجیبی که در دنیا وجود دارند، می توانند به رونق گردشگری در منطقه ای که یافت می شوند، کمک کنند؟ یا اینکه چطور مردم از عجیب ترین حیوانات جهان برای این منظور استفاده و تبلیغ می کنند؟ در مجله ی گردشگری الی گشت شما را با این حیوانات عجیبی که در دنیا مطرح شده اند، معرفی می کنیم.

خرید آنلاین بلیط پرواز

رزرو آنلاین هتل

خرید آنلاین تور

مارمولک حلقه زن از عجیب ترین حیوانات جهان
مطالب مرتبط:
بامزه ترین حیوانات دنیا + تصویر
سفر به پناهگاه حیات وحش و پارک ملی بختگان شیراز
برای تماشای حیات وحش اسپانیا کجا برویم؟

در جهان ممکن است هنگامی که برای اولین بار به حیات وحش و طبیعت اطرافتان نگاه می کنید با عجایب بسیاری روبرو شوید. ممکن است هر حیوان یا گیاهی که برای اولین بار می بینید شما را متعجب کند. هر چند که ویژگی های موجودات درون کره زمین، می تواند به راحتی برای هر دانشمند یا کاوشگری عجیب به نظر برسد اما عجیب ترین حیوانات جهان که همه افراد را به تعجب بیندازد، خود موضوع دیگری است. حیواناتی که با ظاهر متفاوت و خصوصیات خاصی که دارند، به راحتی شما را شگفت زده می کنند. هر چند که تعداد این حیوانات بسیار است ما تنها ۶ مورد که بهترین و تعجب برانگیزترین حیوانات را انتخاب نموده ایم که به شما معرفی کنیم. اگر علاقه مند به سفر به کشورهای مختلف و جهانگردی هستید، پیشنهاد می دهیم که به باغ وحش ها نیز سری بزنید. باغ وحش های هر کشوری در هر قاره و آب و هوای متفاوت، می تواند شما را مدت ها مشغول نماید و سفر جذابی را برایتان بسازد.

اوکاپی در کنگو-از عجیب ترین حیوانات جهان

آرمادیلو از عجیب ترین حیوانات جهان | Armadillo

از میان حیوانات عجیبی که هم اکنون در دنیا بسیار مشهور شده اند،می توان آرمادیلو را نام برد. دانشمندان آرمادیلو را ترکیبی از دو حیوان لاک پشت و جوجه تیغی می دانند. از عجیب ترین حیوانات جهان که حتی وارد داستان ها و افسانه ها نیز شده است. این موضوع آنقدر برای افراد مختلف جذاب است که نویسنده ای به نام رودیارد کیپلینگ داستانی نوشت راجع به اینکه آرمادیلوها چگونه از لاک پشت و جوجه تیغی به وجود آمده اند.

در این داستان این گونه آورده شده است که جوجه تیغی و لاک پشت به یکدیگر مهارت ها و خصوصیات یکدیگر را آموزش دادند. جوجه تیغی کمک کرد که لاک پشت یاد بگیرد همانند یک توپ بچرخد و لاک پشت به جوجه تیغی شنا آموخت که همین شنا کردن باعث شد تا تیغ های جوجه تیغی به فلس ها و زره ای برای او تبدیل شود. در نتیجه این یادگیری ها، آرمادیلو به وجود آمد. اما این داستان، تنها داستانی تخیلی است.

آرمادیلوها حیواناتی هستند که در آمریکای لاتین و کشورهای آمریکای جنوبی یافت می شوند.

از عجیب ترین حیوانات جهان که در میان جنگل های استوایی یا طبیعت آمریکای جنوبی وجود دارند، آرمادیلوها نسبت خونی شان به حیوان مورچه خوار و تنبل ها می رسد. در نتیجه هیچ گونه ربطی به لاک پشت و جوجه تیغی ندارند. تمام گردشگران و توریست هایی که به مکان هایی مانند فلوریدا، کالیفرنیا شمالی و تگزاس آمریکا و پاراگوئه سفر می کنند، می توانند در باغ وحش ها یا در پارک های ملی به دیدن این حیوان زره پوش بروند. آرمادیلوها تا ۷۵ سانتی متر طول دارند و می توانند تقریبا تند راه بروند. گونه های متفاوتی از آرمادیلوها در جهان وجود دارد.

آرمادیلو صورتی یکی از جذاب ترین این گونه حیوان است. اولین بار اسپانیایی ها به این حیوان نام آرمادیلو را دادند. تعدادی از گونه های این نوع حیوان هم اکنون در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند و به دلایل مختلف توسط شکارچیان، شکار می شوند.

آرمادیلو از عجیب ترین حیوانات جهان

حیوان افسانه ای اوکاپی | The okapi

از حیوانات عجیبی که در دنیا وجود داشته و باعث جذب طبیعت دوستان و گردشگران می شوند، حیوانی به نام اوکاپی یا زرافه گردن کوتاه است. ابتدا که این حیوان را می بینید، به راحتی متوجه می شوید که گویا با ترکیب دو حیوان زرافه و گورخر روبرو شده اید. اوکاپی یا Okapia johnstoni را می توان زرافه ای کوچک دانست که شلواری گورخری به پا کرده است.

این حیوان بی نظیر و تعجب برانگیز، تنها در یک کشور وجود دارد.

اوکاپی، حیوان بومی کشور جمهوری دموکراتیک کنگو است و در باغ وحش ها نیز شاید بتوانید شانس دیدن این حیوان را داشته باشید. در میان عجیب ترین حیوانات جهان که در حیات وحش با آن ها روبرو می شوید، اوکاپی همانند زرافه ای می ماند که گردنی کوچکتر دارد و البته رنگ پوستش هم متفاوت است. بازدید از این حیوان نه تنها کودکان را به وجد می آورد بلکه برای بیشتر گردشگران هیجان انگیز است.

اما علت این رنگ و اندازه در گردن اوکاپی چیست؟

گفته می شود که حرکت اوکاپی در میان جنگل های کنگو راحت تر از راه رفتن زرافه در میان این جنگل هاست. همچنین رنگ پوست و راه راه بودن آن به این حیوان نه تنها به استتار شدن در محیط پیرامونش کمک می کند بلکه به بچه اوکاپی ها اجازه می دهد تا به راحتی والدین خود را از دور تشخیص دهند و ببینند.

اوکاپی از عجیب ترین حیوانات جهان

پانگولین | The pangolin

اگر زیاد به حیوانات علاقه ندارید، ممکن است که پانگولین ها را با آرمادیلوها اشتباه بگیرید. پانگولین در میان حیوانات عجیبی که در دنیا وجود دارد، به خاطر قلت زدن ها و گلوله شدنش معروف است. البته نباید ظاهر و ویژگی هایش را فراموش نمود. پانگولین ها نوعی پستاندار و همانند مورچه خواری فلس دار هستند که تیغ هایی کراتینی همانند فلس تمام بدنشان را پوشانده است. مطالعات جدید نشان می دهد که پانگولین ها هیچ نسبت خونی با مورچه خوارها ندارند به جز اینکه غذای آن ها هم، مورچه است. همچنین برخلاف ظاهرشان با آرمادیلوها نیز هیچ نسبت فامیلی ندارند.

شگفتی های این حیوان عجیب و غریب، هنگامی که به بازدید آن می روید یا با آن آشنا می شوید، بیشتر می شود. خصوصیاتی از راسوها در این حیوان دیده شده است. اگر یک پانگولین احساس خطر کند، بوی بسیار بدی همانند راسوها از خود انتشار می دهد که هر حیوانی که در اطرافش باشد را دور می کند. همچنین این حیوان، هیچ گونه دندانی ندارد. یعنی از حیوان های بی دندان جهان، می توان به پانگولین ها اشاره کرد. متاسفانه این حیوان به دلیل باورهای غلطی که در میان مردمان آسیا و کشورهای جهان سوم وجود دارد یا حتی همین بودن در لیست عجیب ترین حیوانات جهان شکار و کشته می شود.


  • علی مرادی

طرز تهیه فلفل دلمه‌ ای شکم پر مکزیکی

جمعه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۲:۴۰ ق.ظ

دلمه انواع مختلفی دارد مانند دلمه برگ مو، دلمه مرغ، دلمه کلم، دلمه فلفل و ... فلفل دلمه‌ ای شکم پر یکی از معروف‌ترین دلمه‌هاست که بسیار خوشمزه و پر طرفدار است و با مواد مختلفی پر ‌می‌شود. در ادامه با طرز تهیه چهار نوع فلفل دلمه‌ ای شکم پر آشنا خواهید شد.۱. طرز تهیه فلفل دلمه‌ ای شکم پر ساده

مواد لازم (برای ۴ عدد دلمه)
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم 
پیاز ۱ عدد
لپه ۸۰ گرم 
برنج نصف پیمانه 
سبزی دلمه (شامل جعفری، مرزه، ریحون، ترخون و تره) ۲۰۰ گرم 
رب گوجه فرنگی ۴ قاشق غذاخوری 
 روغن  به میزان لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه  به میزان لازم
فلفل دلمه‌ای ۴ عدد

زمان لازم برای آماده کردن و پخت دلمه ۲ ساعت

دستور پخت

  • لپه را از شب قبل خیس کنید، هنگام آماده کردن مواد دلمه، لپه را با کمی آب روی حرارت بگذارید تا نیم پز شود، سپس آن را آبکش کنید و کنار بگذارید.
  • برنج را نیز مانند لپه بهتر است که از شب قبل خیس کنید و هنگام آماده کردن دلمه آن را نیم پز و آبکش کنید و کنار بگذارید.
  • سبزی دلمه را می‌توانید آماده تهیه کنید و یا خودتان جعفری، مرزه، ریحون، ترخون و تره را تهیه کنید و بشویید، سپس آن‌ها را خرد کنید و با هم مخلوط کنید.
  • پیاز را نگینی و ریز خرد کنید و در تابه با کمی روغن تفت دهید.
  • گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کمی تغییر رنگ دهد.
  • نمک و زردچوبه و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و هم بزنید.
  • برنج و لپه‌ی نیم پز شده و سبزی‌های خرد شده را نیز به مواد اضافه کنید و خوب باهم مخلوط کنید.
  • رب گوجه را به مواد اضافه کنید و هم بزنید و در تابه را بگذارید تا به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه مواد بپزند.
  • در این مدت سر فلفل دلمه را ببرید و داخل آن را خالی کنید. (سر فلفل را دور نریزید)
  • وقتی مواد آماده شد و کمی سرد شد، فلفل‌ها را از مواد پر کنید و سر آن را روی آن بگذارید و در قابلمه کنار یکدیگر بچینید.
  • ۲ قاشق غذاخوری رب را در یک تابه کوچک با روغن سرخ کنید، سپس کمی آب جوش، نمک و فلفل به آن اضافه و مخلوط کنید تا یک سس یکدست حاصل شود.
  • سس را در قابلمه بریزید و روی حرارت کم بگذارید تا دلمه‌ها بپزند.

پس از ۱ ساعت فلفل دلمه شکم پر شما آماده سرو است ... نوش جان ...

 

فلفل دلمه ای شکم پر

۲. طرز تهیه فلفل دلمه‌ ای شکم پر مکزیکی

مواد لازم (برای ۴ عدد دلمه)
فلفل دلمه‌ای بزرگ  ۴ عدد
گوشت بوقلمون چرخ شده ۴۵۰ گرم
برنج پخته شده ۲ پیمانه
 ذرت کنسروی  ۱/۲ پیمانه
لوبیا قرمز کنسروی  ۲۸۰ گرم
سس سالسا ۱ پیمانه
پنیر موزارلا رنده شده  ۲ پیمانه
فلفل، نمک، ادویه  به میزان لازم

زمان لازم برای آماده کردن و پخت دلمه ۲ ساعت


دستور پخت

  • ابتدا برنج را بپزید و کنار بگذارید.
  • لوبیا و و ذرت را نیز هر کدام را جداگانه آب پز کنید و کنار بگذاید.
  • برنج، لوبیا و ذرت پخته شده را با هم مخلوط کنید و سپس پنیر و سس سالسا را نیز به آن اضافه کنید.
  • گوشت چرخ‌کرده را درون تابه با کمی روغن تفت دهید و کمی نمک و زرد چوبه و فلفل سیاه به آن بزنید.
  • پس از چند دقیقه کمی سس سالسا به آن اضافه کنید.
  • گوشت آغشته به سالسا را به مخلوط برنج و لوبیا و ذرت اضافه و مخلوط کنید.
  • فلفل دلمه‌ای‌ها را به دو قسمت تقسیم کنید و داخل آن را از مواد درست شده و روی آن را با پنیر پر کنید.
  • کف سینی فر را یک کاغذ روغنی پهن کنید و فلفل‌های پر شده را روی آن بچینید.
  • فر را روی حرارت ۱۷۵ درجه سانتی گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا داغ شود.
  • سینی را به مدت نیم ساعت در فر بگذارید.

پس از نیم ساعت فلفل دلمه‌ ای شکم پر مکزیکی شما آماده سرو است ...

فلفل دلمه ای شکم پر مکزیکی
۳. طرز تهیه فلفل دلمه‌ ای شکم پر با پنیر

مواد لازم (برای ۶ عدد فلفل)
فلفل دلمه‌ای درشت  ۶ عدد
گوشت چرخ کرده  ۴۵۰ گرم
پیاز خرد شده  ۱/۲ پیمانه
گوجه خرد شده تفت داده شده  ۴۰۰ گرم
برنج ۱/۲ پیمانه
نمک  ۱ قاشق چایخوری
پنیر چدار رنده شده  ۱ پیمانه
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه  به میزان لازم

زمان لازم برای آماده کردن و پخت دلمه ۲ ساعت


روش تهیه

  • فلفل دلمه‌ها را بشویید و سر آن را ببرید و مواد داخل آن را خارج کنید، سپس آن‌ها را در یک قابلمه آب، به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید تا کمی نرم شوند. پس از ۵ دقیقه آن‌ها را از آب خارج کنید و برعکس بگذارید تا آب‌های داخل آن خارج شود.
  • برنج را از شب قبل خیس کنید و هنگام آماده کردن دلمه آن را نیم پز و آبکش کنید و کنار بگذارید.
  • در یک تابه پیاز‌های نگینی و ریز شده را تفت دهید.
  • گوشت چرخ کرده را به پیاز‌ها اضافه کنید و هم بزنید تا تغییر رنگ دهند.
  • نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و هم بزنید.
  • برنج نیم پز شده را اضافه کنید.
  • در پایان گوجه ریز خرد شده را اضافه کنید و خوب با مواد مخلوط کنید.
  • در ظرف را به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید تا مواد با یکدیگر بپزند و طعم بگیرند.
  • فر را روشن کنید و روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد بگذارید تا داغ شود.
  • پس از اینکه مواد گوشتی آماده شد، فلفل‌ها را از مواد پر کنید و روی آن را پنیر خرد شده بریزید. (می‌توانید کمی پنیر هم لابه‌لای مواد بریزید).
  • فلفل‌های پر شده را در یک ظرف (ظرف پیرکس یا هر ظرفی که بشه تو فر گذاشت) کنار یکدیگر بچینید.
  • ظرف را به مدت نیم ساعت در فر بگذارید.

فلفل دلمه‌ ای شکم پر با پنیر شما آماده سرو است ... نوش جان

فلفل دلمه ای شکم پر با پنیر

 

۴. طرز تهیه فلفل دلمه‌ای شکم پر روی گاز

مواد لازم (برای ۴ عدد فلفل)
فلفل دلمه‌ای ۴ عدد
پیاز خرد شده یک عدد
سیر رنده شده  ۵ الی ۶ حبه
مرغ پخته و ریز خرد شده  یک پیمانه
سس باربیکیو  یک قاشق مرباخوری
روغن ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی  ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل  به اندازه کافی

زمان لازم برای آماده کردن و پخت دلمه ۲ ساعت


دستور تهیه

  • در یک تابه پیاز و سیر را خرد کنید و با کمی روغن سرخ کنید.
  • مرغ را به آن اضافه کنید و کمی نمک و فلفل به آن بزنید.
  • در این مدت سر فلفل دلمه را ببرید و داخل آن را خالی کنید. (سر فلفل را دور نریزید)
  • سپس فلفل‌ها را با مواد آماده شده پر کنید و سر فلفل را روی آن بگذارید.
  • ۲ قاشق غذاخوری رب را در یک تابه کوچک با روغن سرخ کنید، سپس کمی آب جوش، نمک و فلفل به آن اضافه و مخلوط کنید تا یک سس یکدست حاصل شود.
  • سس را در قابلمه بریزید و به مدت ۴۵ دقیقه الی یک ساعت روی گاز با حرارت کم بگذارید تا دلمه‌ها بپزند.
  • پس از پخت در ظرف مورد نظر را بگذارید و نوش جان کنید.


  • علی مرادی

کانداکس

دوشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۲:۱۶ ق.ظ

شهر باستانی مرویی شهری بزرگ و ثروتمند بوده که مرکز امپراتوری کوش (Kush) که امروزه جمهوری سودان می باشد در آن قرار داشته است. شهر باستانی مرویی در اواخر دوره امپراتوری کوش که از ۱۰۶۹ پیش از میلاد تا سال ۳۵۰ میلادی به طول انجامید به عنوان پایتخت در نظرگرفته شد. اما پیش از آن شهر ناپاتا (Napata) در سال ۵۹۰ پیش از میلاد پایتخت امپراتوری کوش بوده و شهر باستانی مرویی به عنوان یک مرکز اداری و تجاری مهم در جنوب آن قرار داشت. این شهر در طول سال های ۷۵۰ پیش از میلاد تا ۳۵۰ میلادی در تقاطع یکی از مسیرهای بزرگ تجاری قرار داشت. با الی گشت همراه شوید تا در مورد شهر باستانی مرویی و رمز و رازهای آن بیشتر بخوانیم.

شهر باستانی مرویی
مطالب مرتبط:
رمزگشایی بینی شکسته در مجسمه های مصری
هر آنچه از آثار تاریخی مصر باستان باقی مانده است
در سفر به مصر، این نکات را رعایت کنید

همانگونه که هنوز هیچکس نتوانسته خط نوشته های مروئیتیک (Meroitic) را شناسایی کند اما بر اساس نوشته های تاریخی هرودوت در حدود ۴۳۰ پیش از میلاد می توان ادعا کرد که مرویی شهری ثروتمند و شگفت انگیز بوده است. بر اساس متن های تاریخی شهر باستانی مرویی به اندازه ای ثروتمند بوده که پادشاه ایران، کمبوجیه تصمیم می گیرد تا آن راتصرف نماید. اما فرایند لشگرکشی به دلیل شرایط دشوار و غیرمتعارف بیابان های این منطقه متوقف می شود. با این حال تداوم داستان لشگرکشی کمبوجیه نشان می دهد که شهرت شهر باستانی مرویی به دلیل ثروت آن بوده است. در کتاب مقدسی به نام اتیوپیا (Aethiopia) آمده است که شهر باستانی مرویی همچنین به عنوان جزیره مرویی نیز شناخته می شد زیرا به نظر می رسید که اطراف آن را آب پوشانده است. اگرچه شواهدی وجود دارند که نشان از چراندن بیش از اندازه احشام و استفاده از زمین های کشاورزی داشته که موجب به وجود آمدن مشکلات قابل توجهی شده است، اما در نهایت شهر باستانی مرویی توسط پادشاه آکسومیت (Aksumite) در سال ۳۳۰ میلادی غارت شده و پس از آن رو به افول گذاشت.

شهر باستانی مرویی ، رمز و رازهای کشف نشده

تاثیر مصر و پادشاه ارگامنز (Ergamenes)

در حالی که در سال ۸۹۰ پیش از میلاد توافقی در شهر مرویی صورت گرفت، شهر باستانی مرویی از سال ۷۵۰ پیش از میلاد تا ۳۵۰ میلادی در اوج خود قرار داشت. قدیمی ترین مقبره های کشف شده نیز به همان تاریخ شروع این توافق بازگشته و متعلق به Lord A می باشد. پادشاهی کوش شهر ناپاتا را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرده و توسط کوشیتس (Kushites) بر این منطقه مسلط شد. او در اوایل دوره خود شیوه و آداب و رسوم مصری ها را ادامه داده و اگرچه در هنر به صورتی مجزا کوشیت (Kushite) را گسترش می نمود اما خود را با عناوین مصری نامگذاری می کرد. با این حال آن ها کم کم به آداب و رسوم بومی خود متوسل شده و نوشته های هیروگلیف مصری را توسط نوع جدیدی از نوشتن به نام مرویتیک (Meroitic) جایگزین نمود. بر اساس نوشته های مورخ باستانی دیودوروس سیکولوس (Diodorus Siculus) جدای از فرهنگ مصری در زمان پیش از سلطنت ارگامنز و در سال های ۲۹۵ تا ۲۷۵ پیش از میلاد روی داد.

تاثیر مصر و پادشاه ارگامنز

تا آن زمان این یک رسم بود که موبدان سطح بالای مصری آمون تصمیم بگیرند که چه کسی پادشاه شده و مدت حکومت او چقدر باشد. سلامت پادشاه به باروری زمین گره خورده بود و موبدان این قدرت را داشتند تا تعیین کنند که آیا پادشاه می تواند حکومت را اداره کند. موبدان اگر پادشاه را ناتوان می دیدند پیامی به آن فرستاده و به او می گویند که از جانب آمون، زمان حکومت او به پایان رسیده و زمان مردن او است. پادشاهان نیز بر همین اساس از دستورات موبدان که از سوی آمون بوده اطاعت کرده و جان خود را برای خیرخواهی مردم ارائه می کرده اند. باستان شناسانی که از شهر باستانی مرویی و ناپاتا کاوش هایی را انجام دادند به طور معجزه آسایی موارد توضیح داده شده توسط دیودوروس را تایید کرده است. با اینکه هیچ مدرک باستان شناسی وجود نداشته اما به وضوح اختلاف فرهنگی میان مرویی و مصر با ارگامنز وجود داشته است. اکثر دانشمندان امروزی نیز توضیحات دیودوروس را به عنوان رویدادهای واقعی پذیرفته اند.

تاثیر مصر و پادشاه ارگامنز

کانداکس (Candaces) ملکه مرویی

ارگامنز اولین پادشاهی بود که اجازه دفن مرده ها را در خارج از مرویی صادر کرد و همچنین قوانینی را تصویب کرد که بر اساس آن فرهنگ مرویی را با مصر متمایز سازد. پس از این زمان در حدود سال های ۲۸۵ پیش از میلاد زبان، نوشتار، هنر مصری و سایر موارد ناپدید شدند. الهه های مصر باستان مانند آمون همانند الهه یونان آپدامیک بوده و ملکه ها نیز  به جای فروعون ها قدرت سیاسی را در سرزمین برقرار می کردند. عنوان ملکه کنتاک (Kentake) که به آن کانداک می گفتند. در بین سال های ۱۷۰ پیش از میلاد و ۳۱۴ میلادی حداقل ۷ ملکه کاداکس وجود داشتند.


  • علی مرادی